Vilka är de bästa, mest prisvärda studiomonitorerna? Vilka studiohögtalare passar mig bäst? Det är frågor som dyker upp lite då och då när det är dags för ny utrustning. Idag tar jag därför på mig uppgiften att reda ut det en gång för alla! Artikeln baseras på egen erfarenhet av att ha testat de allra flesta populära aktiva studiohögtalarna, och även recensioner från andra musikproducenter.

Idag kikar vi på de bästa studiomonitorerna som finns på marknaden år 2020. Nästa gång någon undrar vilka studiomonitorer den ska köpa, hänvisa gärna personen till denna artikel!

Observera: Listan är inte rangordnad. Följande lista är de fem bästa studiomonitorerna för varierande behov och budget.

Årets 5 mest prisvärda och bästa studiomonitorer är:

1. Yamaha HS8

Världens bästa studiomonitorer under 3000 kronor

Kombinationen lågt pris och hög bygg- och ljudkvalité gör Yamaha HS8 till de absolut bästa studiomonitorerna i förhållande till priset år 2020.

De är ett självklart val för tiotusentals musikproducenter världen över. Yamaha HS-serien är lite av studiomonitorernas “top of mind”. Ungefär som när någon ombes säga det första de tänker på när de hör ordet läsk, vilket då i regel brukar bli “Coca-cola”. Yamaha HS är helt enkelt en standard som inte slås bort från tronen i första taget.

Så vad är det som gör Yamaha HS8 till riktigt bra studiomonitorer? För det första är HS8 inte på något sätt en unik studiomonitor, utan den gör helt enkelt bara ett grymt jobb för det den är till för – göra mixning till en barnlek. Ljudbilden är ärlig, inga frekvenser utmärker sig, och i rätt rum är det alltid tydligt vad mixen behöver.

Yamaha HS8 har en detaljrik, mjuk och bred ljudbild och en basåtergivning som räcker gott och väl utan att man behöver köpa till en subwoofer. Är din studio i ett mindre utrymme kan det till och med vara en bra idé att köra på en av de mindre modellerna, som Yamaha HS7.

Läs mer och se pris hos Thomann »


Specifikationer för Yamaha HS8

  • Frekvensomfång: 38hz – 30.000 hz
  • Högtalarmått: 8″ bas, 1″ diskant
  • Förstärkareffekt: 120W
  • Ingångar: XLR (balanserad), 6.3mm jack (balanserad)
  • Rumskorrigering: Ja

För- och nackdelar

  • Väldigt brett frekvensomfång
  • En av världens mest populära studiomonitorer
  • Tunga, inte lätta att flytta runt på
  • Lite “för neutrala” för annat än mixning och mastring

2. Adam T5V

Bästa studiomonitorerna för dig på en budget

Modellen T5V är ett klockrent budgetalternativ för Adam Audio’s legendariska, high end studiomonitorer. Letar du efter billiga, men ändå riktigt grymma studiomonitorer? Då kan jag rekommendera dessa starkt.

För drygt 3500 kronor får du ett par studiomonitorer med en riktigt punchig bas och en mysig diskant. Adams egna “U-ART ” banddiskant är en unik teknologi som förflyttar fyra gånger så mycket luft som kolvtekniken i en konventionell högtalardiskant. Detta gör återgivningen mycket mer känslig och låter diskanten vara mjukare och klarare även vid högre volymnivåer.

Adam T5V bjuder på en speciell ljudupplevelse som ändå är ärlig och lämpar sig väl för både mixning och att njuta av favoritmusiken. Jag skulle också vilja påstå att man till skillnad från många andra studiomonitorer kan sitta och lyssna på dessa under en längre period utan att bli trött i öronen. Med andra ord är de optimala för dig som spenderar många timmar i streck i studion!

Läs mer och se pris hos Thomann »


Specifikationer för Adam T5V

  • Frekvensomfång: 45hz – 25.000 hz
  • Högtalarmått: 5″ bas, 1.9″ band-diskant
  • Förstärkareffekt: 70W
  • Ingångar: XLR (balanserad), RCA (obalanserad)
  • Rumskorrigering: Ja

För- och nackdelar

  • Låter och känns dyrare än de är
  • Snälla mot öronen vid långa sessioner
  • Något klena i mellanregistret
  • Avstängningsknapp på monitorns baksida

3. Neumann KH 120 A

Studiomonitorering i världsklass för proffsstudion eller den seriösa hemmastudion

Givetvis får man ännu bättre studiomonitorering om man lägger på ytterligare några tusenlappar. Neumann KH 120 A är en investering som kommer vara dig trogen år efter år, album efter album. Vare sig du är mastringstekniker, mixare eller audiofil kommer du inte att bli besviken – tyska ljudingenjörer levererar!

Det mest påtagliga med dessa studiomonitorer är diskanten. Den är väldigt ljus och tydlig utan att på något sätt skära i öronen eller bli irriterande. Det är tydligt att det finns en fin balans över hela frekvensspektrumet.

Det är nästan löjligt hur detaljrikt ljud som kommer ur dessa monitorer. Finns det något problem eller dolt ljud i en mix så kommer det att avslöjas direkt. Vill du investera i studiomonitorer idag som du knappast kommer känna behov att byta ut de närmsta åren, skaffa dig ett par Neumann KH 120 A.

Läs mer och se pris hos Thomann »


Specifikationer för Neumann KH 120 A

  • Frekvensomfång: 52hz – 21.000 hz
  • Högtalarmått: 5.25″ bas, 1″ diskant
  • Förstärkareffekt: 100W
  • Ingångar: XLR (balanserad)
  • Rumskorrigering: Ja

För- och nackdelar

  • Så neutrala och avslöjande ett par monitorer kan bli
  • Många användbara inställningar som andra monitorer saknar
  • Basen går endast till 50hz, subwoofer kan behövas

4. Genelec 8020 DPM

De absolut bästa studiomonitorerna för liten hemmastudio

bästa studiomonitorerna för hemmastudio

Finska Genelec är en av de största tillverkarna av aktiva studiomonitorer just nu. Vare sig du älskar eller hatar utformningen av dessa monitorer ska du veta att de levererar ett oerhört naturligt och välbalanserat ljud. För de flesta hemmastudioproducenter är Genelec 8020 DPM en drömmonitor som låter fantastiskt och gör ett strålande jobb oavsett genre.

Med ett lite ovanligt smalt frekvensomfång på 62hz – 20.000 hz kan man luras att tro att de inte håller måttet, men det gör de verkligen! Med rätt rumsförutsättningar, det vill säga relativt litet och med väl genomtänkt akustikbehandling, levererar de ett helt magiskt, naturligt ljud som gör mixningsprocessen till det roligaste som finns.

Personligen finner jag inte några problem i att basen endast går ner till 62hz, men är du en ovan mixare kan det hända att du vill komplettera med en subwoofer. Se avsnittet “Köpguide för studiomonitorer” för mer information om detta.

Läs mer och se pris hos Thomann »


Specifikationer för Genelec 8020 DPM

  • Frekvensomfång: 62hz – 20.000 hz
  • Högtalarmått: 4″ bas, 0.75″ diskant
  • Förstärkareffekt: 100W
  • Ingångar: XLR (balanserad)
  • Rumskorrigering: Ja

För- och nackdelar

  • Otroligt ljud för dess storlek
  • Stängs av och sätts igång automatiskt
  • Kan monteras på flera olika sätt
  • Ej optimala för större utrymmen

5. Adam A7X

De bästa studiomonitorerna under 15.000 kr paret enligt Hemmastudion.se

Vår femte och sista favorit är ännu en riktigt solid och innovativ monitor från Adam Audio. Faktum är att Adam A7X är de studiomonitorer som uppskattas allra mest hos oss på Hemmastudion. De är helt enkelt grymma enligt alla mått mätt.

En otroligt snygg och robust design, en separation som gör ljudet klarare än en solig sommardag – en investering som kommer gynna dig och din musik för resten av karriären.

Precis som sitt yngre syskon är även A7X utrustad med en alldeles unik banddiskant (i detta fall X-ART) som tar frekvensomfånget på dessa rackare till hela 50 khz!

Det mest fantastiska med Adam A7X är djupet i ljudet – hur man kan föreställa sig rummet som musiken spelas i och var varje instrument är placerat fysiskt. Det finns något man kan ta på som många andra monitorer saknar.

Läs mer och se pris hos Thomann »


Specifikationer för Adam A7X

  • Frekvensomfång: 42hz – 50.000 hz
  • Högtalarmått: 7″ bas, X-ART banddiskant
  • Förstärkareffekt: 150W
  • Ingångar: XLR (balanserad), RCA (obalanserad)
  • Rumskorrigering: Ja

För- och nackdelar

  • Snyggaste monitorerna på marknaden
  • Otroligt brett frekvensomfång
  • Djupt och brett ljud i alla dimensioner
  • Perfekta för långa sessioner

Köpguide för studiomonitorer

Alla har vi någon gång varit nya och vilsna i djungeln av studioutrustning. Det finns ett antal faktorer som spelar roll när man väljer studiomonitorer som man bör ha koll på, därför ville jag sammanställa denna lilla köpguide.

Varför behöver man studiomonitorer?

Utan studiomonitorer är det svårt att uppnå en kvalitativ mix. En låt som är fantastisk rent musikaliskt tappar massor av potential om den inte mixats ordentligt. Den kanske låter helt okej i någons Airpods, men genom en bilstereo kanske den faller sönder totalt.

Syftet med studiomonitorer är att ge lyssnaren en ärlig representation av musiken och dess element, något som man av ett vardagligt högtalarsystem helt enkelt inte får.

De allra flesta högtalare som är ämnade att spela musik för nöjes skull har ett färgat ljud. Det kan innebära en förstärkt bas, ett sänkt mellanregister eller en onaturligt ljus diskant. Studiomonitorer har däremot en “platt” eller “rak” frekvensgång, vilket generellt sett gör dem lite tråkigare att lyssna på musik genom, men är nödvändig för att kunna mixa musiken så den låter bra på alla typer av högtalarsystem.

Hur stora studiomonitorer ska jag ha?

Storleken på studiomonitorer benämns i tum, och de tre vanligaste måtten är 5, 7 och 8″. Det man talar om är måttet på högtalarens baselement (woofer). Generellt sett betyder större tum kraftigare förstärkare, högre volym och starkare basrespons.

Det är inte så pass känsligt att det krävs en matematisk uträkning för att avgöra vilken storlek som passar ditt rum – det är snarare en bedömningsfråga. Anser du ditt rum vara ganska litet? Är det kanske mindre än 10 kvm? Då är det säkert en god idé att köra på 5″ studiomonitorer. Är ditt rum lite större, kanske upp emot 15-20 kvm eller mer? Då kan det vara en god idé att köra på 7 eller 8″.

Det viktigaste är att du får den basrespons du behöver – varken mer eller mindre.

Behöver jag komplettera med en subwoofer?

Behöver man verkligen en subwoofer i studion? På den frågan skulle jag vilja svara: det beror på.

Om det finns någon anledning att komplettera med en subwoofer i studion är det till skillnad från i bilen inte för att pumpa den med maxad volym. En subwoofer i studion finns för att noggrannt monitorera de allra lägsta frekvenserna så man kan ta kloka mixningsbeslut.

Många studiomonitorer har ett frekvensomfång som börjar på runt 50-70hz, men vi människor kan faktiskt uppfatta frekvenser ända ner till 20hz. Där med inte sagt att all musik har instrument som sträcker sig så lågt, men i den musik som har det finns en risk för mixningsmissar. Ett vanligt förekommande problem är att baskaggen ligger och bråkar med exempelvis basgången, men om studiomonitorerna inte avslöjar detta kan problemet hamna i skymundan.

För att en subwoofer ska göra mer nytta än skada i en studio behöver dock rummet vara akustikbehandlat med absorbenter och basfällor. Om basen har möjlighet att spridas okontrollerat i rummet kommer du ändå inte kunna ta några bra beslut.

Samtidigt klarar sig många bra utan en subwoofer genom att testa sina mixar på andra högtalarsystem eller använda sig av plugins för att identifiera problem i basomfånget.

En subwoofer underlättar definitivt, och du kommer aldrig ångra ett sådant köp. Men prioritera hellre ett par riktigt bra studiomonitorer först om du har en begränsad budget.