Att spela in och mixa sång är enligt mig en av de roligaste sakerna man får göra som musikproducent. Det är i det stadiet man får höra projektet ta form och sakta men säkert bli en färdig hit. Att arbeta med en talangfull sångare eller sångerska som är öppen för kritik och kan ta åt sig av feedback, för att sedan leverera ett märkbart bättre resultat är otroligt givande!

Men det kan också bli frustrerande för både vokalisten och producenten när problem dyker upp och inget låter som man tänkt sig när det väl kommer ut ur monitorerna.

Jag har själv arbetat med ett dussintal sångare, sångerskor och rappare. Många gånger har det gått som en dans på rosor, men andra gånger har det bara inte låtit professionellt nog, och det har oftast inte berott på bristande sångröst. Tillsammans med vokalisten har jag spenderat otaliga timmar på saker som att försöka förstå varför inspelningen låter burkig, eller varför ljudet skorrar när vokalisten tar i lite extra – timmar som kunde spenderats på att finputsa inspelningen eller ta en trevlig fika med min musikkompanjon. 

Efter varenda dålig session har mitt självförtroende som producent gått i botten och det har nästan känts som om jag svikit vokalisten. Det är en hemsk känsla att ha, men också den känsla som gett mig mest motivation att utvecklas. Så här kommer 7 misstag som jag lärt mig av den hårda vägen, så att du ska kunna ha fler timmar över till roligare aktiviteter:

1. Spela inte in med för hög gain

För att få till en ren och proffsig inspelning krävs det att man ställer sin input gain rätt från början. Detta kallas på engelska för “gain staging”, och detta innebär i sin simplaste form att man inte spelar in varken för högt eller för lågt. Om man spelar in för lågt måste man dra upp volymen i efterhand, och då finns risken att bottenbruset följer med. Spelar man däremot in alldeles för högt kan inspelningen bli distad och låta hemsk. Man brukar säga att en bra, genomsnittlig nivå att ligga på är -18dB. Inspelningen ska inte toppa över -6dB – då kan den bli svår att jobba med i mixning- och mastringsfasen.

Var noggrann och påbörja inte inspelningen utan att försäkra dig om att inställningarna passar sångaren och situationen. Det är inte roligt när tagningen blir perfekt och så blir man ändå tvungen att kasta inspelningen.

2. Stå inte för nära mikrofonen

Att ställa input gain rätt är en bra början, men det är inte allt. Om man kommer för nära mikrofonen under en inspelning ökar proximity-effekten (närhetseffekten) vilket kortfattat innebär att röstens basfrekvenser får ett lyft. Tänk “trailer för actionfilm”-rösten. Detta är något som man gärna vill undvika i sång eftersom man vill ha en jämn respons, men kan vara en önskvärd effekt i t.ex. voiceovers och podcasts.

Se följande video om du är nyfiken på närhetseffekten:

En annan risk med att stå för nära mikrofonen är att explosiva konsonantljud hittar sig in i inspelningen trots att pop-filter används. Tänk på att hitta rätt mikrofonavstånd för både sångare och tillfälle.

3. Var försiktig med pre-effekter

Ibland kan det vara fördelaktigt att kontrollera inspelningen med en kompressor redan från start. Tänk bara på att pre-effekter inte går att ångra. Fundera igenom om det verkligen är nödvändigt, och om det är det, se till att den inte gör mer skada än nytta. Det är inte roligt när tagningen blir perfekt och så blir man ändå tvungen… ja, du vet.

4. Spela inte in i ett för litet rum

Detta är egentligen ett avsnitt för våra “bygga studio”-artiklar, men det är viktigt att nämna även i detta sammanhang. Om man vill ha en inspelning som är lätt att jobba med är det viktigt att spela in i ett medelstort rum.

Det är inget fel med att spela in i ett väldigt stort rum, men att akustikbehandla det kan bli dyrt och omständligt. Ett litet rum på mindre än 4m² är lätt att akustikbehandla, men kanske kommer det aldrig att ha bra akustiska egenskaper ändå. Det kan låta som att man står inne i en låda och sjunger, och sällan blir det bra i en mix trots effekter.

5. Sök inte efter perfektion

Sångrösten är kroppens egna musikinstrument, och människan är inte perfekt – så sök inte efter perfektion när du spelar in. Låt de små imperfektionerna vara en del av konsten. På så sätt blir det mer genuint, intressant och mindre frustrerande.

Självklart innebär det inte att man inte kan ta om en inspelning, men häng inte upp dig på för många småsaker. Man kan faktiskt komma undan med lite sur sång och heshet, för att det du inte tycker om kanske är det som gör låten för någon annan. Lär dig tämja perfektionisten i dig.

6. Glöm inte fantommatningen

Kondensatormikrofoner som inte har dedikerad strömförsörjning, det vill säga de flesta, kräver fantommatning från ljudkortet. Detta innebär att man överför den spänning mikrofonen kräver (vanligtvis 48 volt) via signalkabeln. Alla externa ljudkort med mikrofoningång har en sådan funktion. Den representeras vanligtvis av en liten knapp, texten “48V” och ibland en indikatorlampa.

Det som händer om man påbörjar en inspelning utan fantommatning är… ingenting. Tänk dig att den som sjunger sätter den perfekta tagningen, men något bevis kommer aldrig finnas eftersom micken inte plockade upp det – ouch.

Är knappen intryckt? Får du signal i musikprogrammet? Glöm inte fantommatningen!

7. Spela inte instrumentalen för högt eller för lågt i hörlurarna

Anledningen är simpel – spela instrumentalen för högt, och sångaren kommer troligtvis att sjunga sämre och trötta ut sig snabbt i ett försök att överrösta musiken. Ett annat scenario när man spelar instrumentalen för högt är att ljudet läcker igenom hörlurarna och in i micken, och plötsligt är metronomen en del av musiken. Spela instrumentalen för lågt och sångaren riskerar att hamna ur takt eftersom den inte hör vad som händer.

Spara tid, energi och motivation  – kör några snabba tester tillsammans med sångaren innan den riktiga inspelningen börjar. Balansen är viktig här.