I en studio blir det snabbt många kablar att hålla reda på när utrustningen ska kopplas in. Därför har vi sammanställt en manual för att koppla in studioutrustning och en guide över de olika typer av kablar och kontakter som är vanligt förekommande i studion. Detta så att du enkelt kan ansluta allt, slippa “snubbla över sladdarna” och fokusera på det som är roligt – att producera musik.

Det är också viktigt att skaffa kablar som passar och lämpar sig för utrustningen. Därför kommer du att lära dig saker som när TRS ska användas eller när TS lämpar sig bättre. Lycka till!

Klicka här om du inte vill sätta dig in i det tekniska utan komma direkt till kopplingsguiden.

Vanliga typer av signalkablar och hur de används

XLR (Cannon X Series, Latch, Rubber)

XLR står för Cannon X Series, Latch Rubber (ibland External Line Return) och är en 3-polig ljudsignalkabel som används för att sända en balanserad monosignal eller en obalanserad stereosignal. Den har flera olika användningsområden, och i studion används den till främst mikrofoner, mixerbord och studiomonitorer.

XLR-kabelns utformning varierar beroende på användningsområde. Den som används till studiomonitor har vanligtvis en XLR-hane i ena änden och TRS i andra, medans mikrofonkabeln har XLR-hona i änden som går ut ur mikrofonen och hane som går in i ljudkort eller mixerbord.

TRS (Tip, Ring, Sleeve)

TRS, som står för Tip, Ring & Sleeve kan, precis som XLR, bära antingen en balanserad monosignal eller obalanserad stereosignal. Den finns i olika format, och den som inte pysslat så mycket med musik tidigare känner nog till den vi kallar för AUX-kabel som är 3.5 mm tjock. Ja, AUX är precis samma kontakt men i ett mindre format.

Den som är vanligast förekommande inom musikutrustning är 6.3 mm tjock och kallas även för “quarter inch cable”, “1/4″ jack” eller bara telekabel. Den kallas telekabel för att den först användes för att koppla om samtal i manuella telefonväxlar.

Det är egentligen ingen skillnad på TRS och XLR när det kommer till dess princip. Det enda som skiljer dessa två är hur kontakten är utformad, vilket gör att de lämpar sig för olika enheter. De har båda tre poler, varav två är signalledare och en jord och har där med möjlighet att vara balanserade.

TRS används exempelvis för att sända en balanserad monosignal mellan ljudkort och studiomonitor, eller en obalanserad stereosignal mellan ljudkort och hörlurar.

Utseendemässigt liknar TRS väldigt mycket den kabel som används för att koppla en elgitarr till förstärkare eller ljudkort (TS) men häng kvar så ska du få lära dig vad som skiljer dessa två.

TS (Tip, Sleeve)

TS står för Tip & Sleeve och delar många egenskaper med TRS. Den stora skillnaden är, som du säkert märkt, är att det som kallas “ring” inte finns på denna kontakt. I praktiken betyder detta att den endast har en signalledare och en jord, vilket gör att den sänder en obalanserad monosignal.

TS-kabeln kallas ofta i vardagligt språk för gitarrkabel, eftersom den används flitigt för just gitarr. Den ansluter gitarr till exempelvis förstärkare och ljudkort och kopplar samman effektpedaler.

När man använder en TS-kabel vill man gärna att den är så kort som möjligt för att undvika elektromagnetiska störningar som är en konsekvens av att den inte är balanserad. Mer om detta finns att läsa under Vad är skillnaden mellan balanserad och obalanserad signal?



Vanliga frågor

Vad är skillnaden mellan TS och TRS?

TS kan bära en obalanserad monosignal, medan TRS kan bära antingen en balanserad monosignal eller obalanserad stereosignal. TS-kontakten har bara en signalledare och en jord, till skillnad från TRS som har två ledare och en jord.

Kontakterna har däremot samma form, och båda är utrustade med svarta ringar som isolerar polerna från varandra. Varje pol representeras av ett beskrivande namn. Isoleringsringarna bör ej förknippas med “Ring” i TRS. Polerna är metallytorna mellan de svarta ringarna.


TS står för Tip, Sleeve

TRS står för Tip, Ring, Sleeve

SignaltypSignalledareJordBalanserad
TRSStereo/Mono2JaJa (Mono)
TSMono1JaNej

Vad är skillnaden mellan balanserad och obalanserad signal?

Balanserad

En balanserad signal består av två kopior av samma signal som färdas genom en positiv och en negativ ledare. Den ena polen vänds så att ljudet är ur fas och släcks ut. Samtidigt plockar båda signalledarna upp samma störning, som då är i fas. När signalen sedan når enheten vänds polen tillbaka, men eventuella störningar som plockats upp på vägen hamnar nu istället ur fas och släcks ut. Resultatet är en ren signal, fri från brus, hum och andra oljud.

För att signalen ska vara balanserad krävs inte bara en balanserad kabel, utan även en balanserad ingång. Om det någonstans i slingan introduceras en obalanserad signal kommer hela signalen vara obalanserad.

Utrustning som stödjer en balanserad anslutning är bland andra studiomonitorer, mikrofoner och mixerbord.

Obalanserad

En obalanserad signal är en signal som i motsats till den balanserade inte behandlas på något sätt. Eventuella oljud och elektromagnetiska störningar kan leta sig in i signalen och stanna där. Kabeln agerar antenn, och ju längre den är desto större blir problemet.

Vid användning av obalanserad kontakt är det viktigt att man håller kablarna så korta det bara går. Ju längre de är, desto större risk för elektromagnetisk störning och otrevliga ljud. Är den kortare än 3-4 meter är det oftast inte några bekymmer.

Den obalanserade signalen är nästan alltid mono, men en TRS-kontakt kan sända en obalanserad stereosignal till exempelvis ett par hörlurar för att splittas till höger och vänster kanal.

Obalanserad anslutning används till bland andra stränginstrument, modulära syntar och effektpedaler som genererar en monosignal. Den används ibland också till högtalarsystem där det inte behövs särskilt långa kablar.

Vad är input och output inom ljudteknik?

Input (ingång)

Input, eller ingång, är den väg en ljudsignal tar in i en enhet för att exempelvis behandlas eller förstärkas. Input kan syfta på t.ex. en digital ingång eller en fysisk ingång (kontakt) på ett ljudkort.

Exempel på input: Instrumentingång på externt ljudkort som tar in ljudsignalen (spelar in instrumentet).

Output (utgång)

Output, eller utgång, är den väg en ljudsignal tar för att exempelvis skicka den vidare till en annan ingång, t.ex hörlurar. Output kan syfta till t.ex. en digital utgång eller en fysisk kontakt på ett ljudkort.

Exempel på output: Stereoutgången som skickar ljudet från det externa ljudkortet ut i ett par hörlurar (spelar upp).

Vad är skillnaden mellan mono och stereo?

Mono, eller monofoni, betyder att ljudsignalen kommer från endast en kanal, medan Stereo, eller stereofoni, innebär att den kommer från två kanaler.

Stereo kräver två högtalarkoner, och där med två kanaler (höger och vänster). Om du skulle lyssna genom endast en högtalare skulle du lyssna i mono. Du kanske äger en bluetooth-högtalare eller liknande som är stereo, men det är i så fall för att den redan har två eller fler högtalarkoner, med två separata kanaler, i samma enhet.

Stereoljud kan innehålla flerdimensionell information. Man kan till exempel uppfatta ljudens avstånd och hur de låter mer eller mindre i höger och vänster öra. Ett monoljud är “platt” och innehåller inte sådan information.

Mono innebär en signal, men den kan ändå matas till två separata kanaler (hörlurar, två högtalare) samtidigt. Bilden nedan illustrerar detta.

Notera att allt du spelar in med en mikrofon är en kanal och därmed mono. Det är inte förrän du spelar in flera spår och panorerar eller fördröjer ett av spåren som det faktiskt blir ett stereoljud. Stereo är alltså något som musikproducenten eller ljudteknikern själv styr över.

Kopplingsguide för hemmastudio

Så här ansluter du gitarr, kondensatormikrofon, studiohörlurar, synthesizer, MIDI-keyboard och studiomonitorer för bästa möjliga resultat. Mer detaljerade beskrivningar hittar du längre ner.

Så kopplar du in den vanligaste studioutrustningen

Hur kopplar man in MIDI-keyboard?

De allra flesta MIDI-keyboards är numera plug n play med en enkel USB-anslutning mellan keyboard och dator.

Det finns fortfarande de som svär vid den klassiska, 5-poliga MIDI kontakten. Vi andra har dock gått över till USB, som numera är standard på alla nytillverkade MIDI-keyboards och controllers. Vi kommer därför inte att gå in på MIDI-kontakter idag.

Med hjälp av USB skickar keyboardet MIDI-information till datorn och behandlas av ditt musikprogram. Om det inte fungerar direkt kan du behöva konfigurera det i ditt musikprogram. Titta i så fall i ditt musikprograms användarguide.

Hur kopplar man in en hårdvarusynt?

En synthesizer, alltså en extern synthårdvara, kopplas via USB till datorn och TS-kabel från syntens audio output till en input på ljudkortet.

Observera: Tänk på att stänga av eventuell direct monitoring på ditt ljudkort för att undvika dubbla signaler.

Hur kopplar man in studiomonitorer?

Det finns olika anslutningar för studiomonitorer, och ofta kan man välja mellan balanserad och obalanserad anslutning. Vår rekommendation är att köra på balanserad anslutning med en XLR (hane) till TRS kabel, alternativt TRS om XLR-ingång saknas på monitorerna.

För att koppla in dina studiomonitorer krävs två kablar, en för höger och en för vänster högtalare. På ditt ljudkort eller mixerbord finns minst två utgångar, i vilka du ansluter TRS medans XLR-hanen går in i respektive högtalare.

XLR till TRS för studiomonitorer hittar du här.

Hur kopplar man in en mikrofon?

En mikrofon, oavsett typ, ansluts nästan alltid med en XLR-kabel med tre poler. Honan går in i mikrofonen, medans hanen går in i en input på ljudkortet. Ingångens signalnivå bör vara “Mic” och för kondensatormikrofoner måste fantommatningen vara aktiv för att ge signal.

Fantommatning (phantom power) försörjer mikrofonen med ström. Leta efter texten “48V” på ditt ljudkort.

Hur ansluter man en gitarr till externt ljudkort?

Akustisk gitarr med mikrofon, elgitarr och elbas kan anslutas direkt till en instrumentingång (input) på ditt externa ljudkort (audio interface). Kabeln du ska använda är en TS-kabel som i vardagligt språk kallas för gitarrkabel eller instrumentkabel.

Tänk på att:

  • Signalnivån ska vara på “INST” för “Instrument”
  • Skruva upp gain på både instrument och ljudkort för att få signal

Hur ansluter man hörlurar till externt ljudkort?

Hörlurar ansluts på externa ljudkort (audio interface) till en separat stereoutgång för hörlurar. Denna utgång kräver av de allra flesta enheter en 6.3 mm TRS kontakt. Om dina hörlurar har en 3.5 mm behöver du köpa till en adapter. En sådan adapter är väldigt billig hos t.ex. Thomann.

På ditt ljudkort kommer det att finnas minst en utgång som har texten “PHONES” och/eller en hörlursikon. I närheten av denna ska det finnas en volymkontroll specifikt för hörlurarna.

Bra att veta: Hörlursutgången skickar en obalanserad stereosignal genom TRS-kontakten.

Kontakten ska vara en 6.3mm TRS. På bilden ser du adaptern som omvandlar 3.5 till 6.3 mm.
På ditt ljudkort hittar du en hörlursikon och/eller texten “PHONES”