Det är något de flesta av oss drömmer om – att tjäna pengar och livnära oss på det vi älskar att göra. Det är inte nödvändigtvis så att man vill jobba som musikproducent på heltid. Kanske vill man bara ha det som ett litet extraknäck eller få in en symbolisk summa som visar att andra uppskattar det man gör.

Hur det än ligger till så lever vi i en digitaliserad värld med ofantligt med möjligheter att tjäna pengar på sin musik och sprida sitt namn. Samtidigt blir det också svårare och svårare, men jag är övertygad om att alla kan hitta sin plats!

Om man saknar intresse, tid eller ambition att bli känd och turnera med sin musik får man tänka lite outside the box. Här kommer några sådana exempel på hur musikproducenter tjänar pengar hemifrån.

1. Sälj beats, bakgrundsmusik och jinglar

Om du är en rackare på att producera snärtiga, plågsamma jinglar eller sköna instrumentala låtar är kanske detta alternativ för dig. Det finns en stor marknad för just denna typ av musik.

Var kan man sälja sin musik?

Om detta låter som din grej, testa att höra av dig till:

  • Små, lokala eller väletablerade företag och föreningar (för reklam eller evenemang)
  • Reklambyråer (för t.ex. reklam och videoproduktion)
  • Radiokanaler (för program, övergångar m.m.)
  • Youtubers (intro eller bakgrundsmusik)
  • Andra artister (t.ex. beats till rappare)
  • Influencers (… de är överallt och gör allt möjligt)
  • Spelutvecklare, indie eller bolag (här behövs det ofta mycket musik)
  • TV-kanaler (om du är riktigt modig)

Släpp taget om allt tvivel och sälj in dig själv ordentligt – du har inget att förlora förutom lite tid. Skulle du bli totalt sågad (vilket händer den allra bästa) är det bara att fortsätta försöka.

Det finns många exempel på musikskapare som tjänat multum och spridit sitt namn tack vare att de hittat rätt målgrupp! Släng ut tillräckligt många krokar och börja med de lite mindre fiskarna så ska du se att det nappar så småningom!

Hur mycket kan man sälja sin musik för?

Hur högt dina verk värderas kan variera mycket beroende kvalitén på din musik och inte minst vem köparen är. I många av fallen har det även en stor betydelse hur välkänt ditt namn är.

Här är mitt bästa tips att testa sig fram och inte vara för girig i början. Det kan till och med vara en god idé att låta din musik användas mot att du får cred – något som kan löna sig i längden.

Glöm inte att du i vissa fall även kan få ersättning från Stim.

2. Sälj sample packs och presets

Är du kanske en duktig ljuddesigner? Om du är lite bättre än de flesta på att skapa grymma trumljud, loopar eller synt-presets sitter du på skimrande möjligheter!

Hela tiden skapas nya trender och “riktiga instrument” blir allt mindre relevanta. Varför? För att samples, ljudbibliotek och mjukvarusyntar blir allt bättre och den elektroniska musiken har växt till en enorm industri.

Allt har inte gjorts ännu – det finns alltid en efterfrågan på nya, intressanta sounds hos miljontals musikproducenter runt om i världen.

Var kan man sälja sample packs och presets?

Det finns många plattformar där kreatörer kan sälja alla möjliga typer av ljud och verktyg. Här är några exempel på sajter där man kan sälja samples:

Hur mycket ska man ta betalt för sample packs?

När det kommer till att tjäna pengar på ljudklipp och liknande immateriella produkter är det inte priset, utan snarare mängden försäljningar som är nyckeln till lönsamhet.

Hur mycket pengar man kan begära beror givetvis på kvalité och vilken plattform man säljer på, men vanligtvis ett sample pack på ca. 100-400 kronor. För denna summa förväntar sig köparen minst lika många hundra kvalitativa ljud- eller MIDI-filer.

Här handlar det alltså om att ha en unik, relevant produkt att erbjuda, till ett rimligt pris och sälja så många som möjligt. Undersök marknaden och ta reda på vad som är relevant och rimligt i dagsläget.

3. Spela in och producera åt artister och band

Alla artister och band är inte anslutna till en musikproducent. Det finns fortfarande otroligt många aspirerande artister som är villiga att skrapa ihop en bra slant för att få sin musik producerad.

Nyckeln till att lyckas med detta är att vara tålmodig, växa gradvis och inte begära så mycket pengar i början. Det är även viktigt att vara lyhörd för dina kunders önskemål eftersom det är deras visioner som ska förverkligas, mot betalning.

Hur hittar man jobb som musikproducent?

Börja sök lokalt och se till att ha ett lättillgängligt portfolio, gärna med bild på dig själv och på din studio, lista med meriter och givetvis dina tidigare verk.

  • Musikgrupper på Facebook (sök på ditt län och nyckelord som “musiker”)
  • Vänner och bekanta (generiskt tips som brukar funka)
  • Musikevenemang (fysiska möten är bra för nätverkandet)
  • Lägg ut annonser (på t.ex. sociala medier och Blocket)

Desto fler du får chansen att jobba med, desto bättre blir ditt rykte som musikproducent och desto kräsnare kan du vara med dina kunder och din lön.

Ditt namn och ditt kontaktnätverk växer och du lär dig massvis med nya saker. Så småningom kan det öppnas dörrar för möjligheter att jobba som musikproducent på heltid!

Hur mycket tjänar man som musikproducent?

Det finns lite olika sätt att ta betalt som musikproducent – det gäller att vara smart för att det ska löna sig så bra som möjligt.

Om artisten redan är etablerad, har en stabil följarskara och verkar ambitiös kan ni komma överens om att du får en procent av royalties (intäkterna) från eventuella skivor och/eller streams. Det viktigaste är att du själv tror på artisten och att ni upprättar ett juridiskt korrekt avtal.

I början är det däremot mer troligt att du kommer att ta en engångssumma per jobb. Då är de största faktorerna som avgör summan din egen och artistens nivå och erfarenhet – det kan handla om allt mellan 500–50.000 kronor.

Räkna med att du inte kommer tjäna en månadslön i början, så håll förväntningarna nere och bli inte besviken!

4. Bli en spökproducent

Har du inget emot att någon annan tar cred för dina verk? I såna fall är kanske spökproduktion (ghost production) något för dig!

Att spökproducera åt någon innebär att man producerar musik åt någon annan som sedan marknadsför den som sin egen. Bakom ansiktet utåt finns alltså en skicklig producent som ingen ser eller ens känner till – därav “spöket”.

Hur hittar man kunder som spökproducent?

Att komma igång med spökproducerandet är inte en dans på rosor, men när man väl byggt upp sitt nätverk kan det bli otroligt lönsamt. Även här behövs ett lättillgängligt portfolio.

Så här kan du komma igång med att hitta dina kunder:

  • Plattformar för spökproducenter (som House of Tracks)
  • Annonsering (sociala medier, musikforum)
  • Skapa och marknadsför en hemsida

Hur mycket tjänar man som ghost producer?

Kortfattat: det beror helt och hållet på vem kunden är. Är det en väletablerad artist med en ordentlig budget kan man bli betald tiotusentals kronor för ett jobb. Detta kräver dock väldigt mycket av dig som producent, och antagligen mycket nätverkande och utveckling av ditt varumärke innan du når dit. I starten lär mellan 500 och 2000 kronor vara en rimlig betalning att förvänta sig för sina produktioner.

Skillnaden på hur man debiterar som producent och spökproducent är inte stor. Det handlar om att växa gradvis och med det bli mer värdefull och välbetald. Man kan ta betalt per produktion eller en viss procent av intäkterna.

5. Lär ut musikproduktion

Warren Huart (Produce Like A Pro)

Om du har väldigt mycket erfarenhet inom ett visst område och dessutom är en bra lärare, då kan du lära ut konsten!

Det finns många som lär ut musik och musikproduktion, så här gäller det att nischa sig lite. Kanske hanterar du en viss genre eller teknik extra bra? Kanske har du en förmåga att lära ut på ett humoristiskt eller annat kreativt vis? Fundera på vad du har att erbjuda.

Hur kan man tjäna pengar på att lära ut musikproduktion?

Det finns väldigt många möjligheter, men återigen är det viktigt att du sticker ut ur mängden.

  • Starta en youtube-kanal (bygg upp ditt varumärke och tjäna annonspengar)
  • Starta en podcast (samma som föregående)
  • Håll i föreläsningar eller workshops (skolor, fritidsgårdar, på nätet)
  • Erbjud privatlektioner (se tidigare avsnitt om hur man hittar kunder)
  • Skriv en e-book (och sälj den online)
  • Skapa en videokurs (och sälj den online)

Hur mycket ska man ta betalt för att lära ut musikproduktion?

Här är alternativen många, så det blir svårt att ge ett konkret svar på hur mycket man bör ta betalt. Ett tips är att utgå från hur mycket du anser att din tid och kunskapen du ger är värd. Om ingen är intresserad bör du överväga att sänka priset eller fundera på att investera din tid i någon av de andra sätten.

Om du lär ut musikproduktion på internet kommer din huvudsakliga inkomstkälla troligtvis vara annonsering. Då beror det helt och hållet på plattformen eller annonsören. På YouTube tjänar man t.ex. i genomsnitt 10-30 kronor per 1000 visningar.

Om du håller i föreläsningar, workshops eller privatlektioner, tänk på att ha med resekostnader och dylikt i dina beräkningar.

6. Mixa och mastra andras musik

Är du den som har ett vasst, tränat öra? Då kan du livnära dig på det!

Mixning och mastring är en konst i sig, och många musikproducenter (framförallt nybörjare) känner sig inte särskilt bekväma med sin förmåga. Man kanske producerar en grym låt som aldrig får det där lyftet den behöver för att bli fulländad. Det är där du kommer in i bilden!

Om du ofta får beröm för kvalitén på dina mixar finns det en god chans att tjäna pengar på att mixa åt andra. En träffsäker mix kan ju trots allt förvandla en helt okej låt till en helt fantastisk låt, och det finns ett värde i det.

Vem köper mixning- och mastringstjänster?

Faktum är att mixning och mastring inte endast förekommer i musik, utan även i TV, radio, podcasts m.m. Det finns alltså många vägar in i jobb som mixning- eller mastringtekniker.

Här är några idéer på var du kan hitta dina första kunder som mixning- eller mastringtekniker:

  • Musikproducenter (exempelvis på SoundCloud, sociala medier eller YouTube)
  • Skivbolag (som saknar in-house tekniker)
  • Producenter av podcasts (via t.ex. Acast)
  • Produktionsbolag för ljudböcker
  • Skapa och marknadsför en hemsida (och ha ditt portfolio på den)

Hur mycket tjänar man som mixning- eller mastringtekniker?

Än en gång beror det helt och hållet på vem kunden är och hur pass etablerad och duktig du är. Det kan handla om allt från hundralappar till tusenlappar per låt, eller ett femsiffrigt belopp för ett helt album.

Det finns ganska hård konkurrens när det kommer till mixning och mastring, därför är det viktigt att undersöka marknaden och erbjuda dina potentiella kunder något bättre. Var billigare, eller se till att ha en riktigt bra anledning till att vara lika dyr eller dyrare.