I denna serie av intervjuer vill jag ta reda på hur hemmastudion influerar musikindustrin och lyfta fram vilka möjligheter dagens teknik skapar för musiker. När jag påbörjade detta uppdrag var det första intressanta fenomenet jag stötte på småskivbolaget CRS Records.

CRS Records är som grundaren Stefan Bergfeldt uttrycker det: “Det lilla skivbolaget med det stora hjärtat”. Med passion och välvilja har han samlat ihop ett gäng på ett tjugotal talangfulla artister som han på egen hand marknadsför och coachar framåt – utan att själv plocka ut någon större vinst.

Artisterna formar tillsammans med Stefan en tight familj som alla stöttar och ger varandra feedback. Den större delen av musiken som släpps under namnet CRS Records är producerad, mixad och mastrad i hemmastudio. Musikstilarna beskriver Stefan som varierade, och dörren för nyskapande verk står alltid på glänt.

Vem eller vilka är CRS Records och varför finns ni?

Som företag betraktat består CRS Records av mig, Stefan Bergfeldt. Jag räknar dock gärna in artisterna, eftersom vi jobbar väldigt tajt.

Jag startade bolaget för att jag tyckte att det borde finnas ett bolag för mindre artister, som behöver lite hjälp och stöttning på vägen. Under resans gång insåg jag att jag kunde ta mina erfarenheter kring marknadsföring från webbyrån jag driver och faktiskt hjälpa till på riktigt.

Det är fortfarande webbyrån som täcker förlusterna från skivbolagsverksamheten eftersom det är väldigt lite pengar i detta för mig själv. Min huvudsakliga inkomst är en andel av artisternas intäkter från streaming.

Varför namnet “CRS Records”?

Namnet på skivbolaget blev CRS Records därför att webbyrån jag driver heter CRS Webbproduktion AB, och då tyckte jag det var lämpligt att hålla samma grej.

CRS är initialerna på mina förnamn, jag heter Carl Ragnar Stefan.

Berätta lite om dig själv!

Jag heter som sagt Stefan, blir 42 i höst. Jag är född och uppväxt i Hedemora i södra Dalarna men bor nu tillsammans med min sambo och våra tre katter i Falun. Musiken kom egentligen in i mitt liv ganska sent, i alla fall det genuina intresset för musik, som sträcker sig utanför kassettbanden, och senare CD-skivorna, från Mr. Music.

Någon gång under högstadiet upptäckte jag punken, och något år senare köpte jag en gitarr och startade punkbandet Sverkers, som nog var världskända i en väldigt begränsad krets i Hedemora. Vi har inte officiellt lagt av, men det är minst 15 år sedan vi lirade något. Livet händer och så, du vet.

Men så blev det att jag skrev en låt, och så hamnade jag på ett nytt jobb, där några av kollegorna också spelade lite musik. Det ena ledde till det andra och låten blev både inspelad och utgiven. Faktum är att i skrivande stund håller jag på att producera vad som kommer att bli debutsingeln för mitt nya band (Stackars Mats).

Hur jobbar CRS Records med sina artister?

Hur jag jobbar med artisterna är lite olika. Det beror lite på hur mycket hjälp och inblandning de behöver och vill ha. Jag försöker vara med och peppa i den kreativa processen, och jag kommer gärna med feedback och idéer.

Några av artisterna är så pass bekväma att de faktiskt ber om feedback, och inte bara av mig utan även av de andra artisterna. Det är något jag verkligen uppmuntrar, och uppskattar. Som ett kollektiv är vi betydligt bättre än som individer.

Sett över hela gänget har vi otroligt mycket kompetens och erfarenhet, och jag är knappast den som kan och vet allt. Jag försöker se till att administration och planering fungerar, att vi har fungerande tidsplaner, att de följs m.m.

Från bolagets håll kommer också en del marknadsföring, genom flera olika kanaler.

Hur skulle du beskriva genren eller genrerna som era artister producerar?

Vi har ingen begränsning när det gäller genres. Det är pop, rock, singer-songwriter, visor, punk, hiphop och hårdrock. Det har förekommit jazziga låtar och det ryktas om ett blues-projekt.

Spelar artisterna in musik i hemmastudio eller i mer “professionell” miljö?

Vad gäller inspelningar är det väldigt olika vad artisterna har för möjligheter och kunskaper att spela in på egen hand. De flesta har någon möjlighet att spela in på egen hand, och tar eventuellt hjälp med detaljer. Ett par artister har semi-professionella studios själva.

Sen har vi ju Jörgen Andersson som inte bara spelar in själv, han bygger till och med sin egen elektronik. Det har spelats in både i hemmastudios, hos varandra, i semi-professionella studios och högklassiga proffsstudios.

Har du själv en hemmastudio?

Ja! I min egen hemmastudio har jag ett lånat PreSonus Audiobox USB 96, en Røde NT1-A och ett Native Instruments Komplete Kontrol A61. Jag har ett par KRK KNS 6400 hörlurar som jag använder till allt. I lägenheten är det inte läge för stora studiomonitorer.

Mjukvarumässigt använder jag Reaper, Superior Drummer 3 och Slate Everything Bundle.

enkel hemmastudio

Hur ser framtiden ut för CRS Records?

Framtiden ser väldigt ljus ut. Jag har satt upp mål att växa med 400% under 2020 jämfört med förra året, både vad gäller antalet releaser och antalet streams. Allt tyder på att vi är på väg åt helt rätt håll.

Vi kommer vara ganska försiktiga med att släppa in nya i gänget, för att vara säkra på att nya artister kommer in i gänget och i hur vi arbetar tillsammans.

Var kan man skicka in en demo och vad förväntas av en aspirerande artist?

Självklart kan man skicka en demo, gärna till info@crsrecords.se

Det förväntas ganska mycket av en aspirerande artist. Den gamla tiden där ett skivkontrakt i princip betydde att skivbolaget fixar allt är över. Idag måste du som artist vara beredd att jobba hårt. Jag skriver mycket om detta på min blogg på crsrecords.se, tips och tricks för den som vill ta sig någonstans i musikbranschen.

Vad som gäller för artister utan skivbolag i ryggen gäller också för artister med skivbolag i ryggen. Man får såklart mycket hjälp och stöd, men man måste göra väldigt mycket själv.

Har du några tips till nya producenter och artister som kämpar sig uppåt?

Absolut, läs min blogg, prenumerera på mitt nyhetsbrev, följ mig på sociala medier.

Skämt åsido, det är viktigt att lära sig nya saker, men det är också viktigt att komma ihåg att spendera mer tid på att öva än på att lära sig nya saker.

Du behöver framför allt se till att få ut ny musik, ofta. Och det behöver inte vara super-producerade släpp på Spotify, det kan vara en liveinspelning från hemmastudion som du postar på Instagram.

Musiken är grunden för allt, men även ditt nätverkande på sociala nätverk är mycket viktigt, där du behöver arbeta för att skapa relationer med så många människor som möjligt.

Det här är svårt, och tar mycket tid, men om du gör det rätt kommer du bygga en fanbase som hjälper dig att göra jobbet.

Kom också ihåg att eftersom det är så otroligt lite pengar i streaming bör du se musiken som marknadsföring för dina gig, merch och annat du kan tjäna pengar på.

Följ CRS Records