Vill du lära dig hur man bygger upp en hemmastudio? Idag kan i princip vem som helst införskaffa den mest väsentliga utrustningen och snabbt komma igång med att skapa proffsiga produktioner.

För att komma igång med ditt musikskapande hemma behöver du känna till de vanligaste komponenterna i en musikstudio. Det finns sju stycken som i min och många andras åsikt gör hemmastudion komplett, men det finns inget som säger att du tvunget behöver alla. Det är helt upp till dig hur dina mål och din budget ser ut. Jag kommer hjälpa dig att prioritera rätt!

Följande utrustning bör finnas i en komplett, modern hemmastudio:

  • Dator med tillräcklig prestanda för inspelning, produktion och mixning
  • Ett musikprogram, exempelvis Ableton, Pro Tools eller Logic Pro X
  • Ljudkort för att spela in mikrofon eller instrumentsignal och för anslutning av monitorer eller hörlurar
  • Studiomonitorer eller studiohörlurar med en ärlig ljudåtergivning för produktion och mixning
  • MIDI-klaviatur (keyboard) för inspelning av virtuella instrument som synthesizers, trummor m.m.
  • Kondensator eller dynamisk mikrofon, för inspelning av sång och instrument
  • Akustikbehandling för att få en ofärgad ljudbild i inspelning och mixning

Vill du inte läsa hela artikeln? Gå direkt till den kompletta listan av vår utvalda utrustning hos Thomann.

1. Dator

Om du inte planerar att köra old school och spela in på band kommer du så klart behöva en dator för att driva dina musikverktyg. Men det finns några saker man bör tänka på som kanske inte är solklara för alla:

Prestanda och kapacitet

Snåla inte med processorkraft och diskutrymme. Även om du inte tror det kan dina musikprojekt snabbt bli tunga och CPU-hungriga. Se även till att din dator har någorlunda tyst kylning, annars kan oljudet störa både mixning och inspelning.

Om du är osäker på dessa termer eller behöver hjälp att välja rätt, kolla in köpguiden för dator till hemmastudion.

Stationär eller laptop?

Fundera ordentligt igenom om du bör ha laptop eller stationär dator till din hemmastudio. Fördelen med laptop är så klart att du kan ta med dig datorn och jobba på din musik oavsett var du befinner dig, men tänk på att laptop generellt sett betyder mindre prestanda för pengarna.

Långsiktighet

Införskaffa en dator som håller måttet även när du (och tekniken) utvecklas och blir mer avancerad. Det sista du vill när du är “in the zone” är att bli begränsad av tekniken. Jag har själv varit i den situationen och det är oerhört frustrerande. Tänk inte bara på hur du jobbar med musiken idag, utan snarare om ett år eller två. Kommer datorn att leva upp till dina krav även då?

Se även: Dags för ny musikdator under 2020? Så väljer du rätt
Se även: Årets 5 bästa laptops för musikproduktion 2020

2. Musikprogram

Hemmastudion.se’s val: Ableton Live 10

För att kunna producera musik på datorn krävs ett musikprogram (eng. digital audio workstation, eller DAW).

Om du läser denna artikel är nog chansen rätt stor att du redan hittat ett program att jobba i. Om du fortfarande är osäker på vilket du ska använda, försök att inte fundera för länge och gå inte vilse i DAW-djungeln! Det är betydligt klokare att spendera den tiden på att faktiskt lära sig ett program. Det finns så många att välja mellan, och alla har varierande funktionalitet och för- och nackdelar. 

Gemensamt för nästan alla program är däremot att de erbjuder en gratis demoversion man kan ladda ner, så jag rekommenderar att du bara hoppar in i ett och bara kör. Läs igenom dokumentationen och sök efter information på Google och Youtube.

Lita inte på forumtrådar där det talas om att det ena programmet är bättre än det andra, åtminstone inte om personen saknar argument för det. Tänk på att det finns många som gärna hävdar sig och vill vara experter. Nio av tio gånger handlar det bara om personlig preferens och hur man är van att jobba.

Här är en lista med några av de mest populära musikprogrammen på marknaden och vad de kostar. Flera musikprogram har olika versioner med varierande priser, därför har jag valt ut motsvarande versioner för varje program. Det vill säga att “Artist” betyder ungefär samma sak som “Producer” och “Standard”.

Observera att några av priserna är för digital kopia, och några är fysisk kopia (download/box).

NamnPris (ca)Länk
Ableton Live (Standard) 3 600 kr (download)Ableton Live hos Thomann
Cubase (Artist)3 000 kr (box)Cubase hos Thomann
Bitwig Studio (Standard)4 000 kr (box)Bitwig hos Thomann
FL Studio (Producer)2 000 kr (box)FL Studio hos Thomann
Logic Pro X2 000 kr (download)Logic Pro X hos Apple
Pro Tools (Standard)6 500 kr (box)Pro Tools hos Thomann
Studio One (Artist)1 200 kr (download)Studio One hos Thomann

Se även: Så väljer du det bästa musikprogrammet (DAW) att jobba i

3. Ljudkort

Hemmastudion.se’s val: Focusrite Scarlett 2i2 3rd Gen

Ett externt ljudkort (audio interface) är en prioritet och en väsentlig del av studion, särskilt om du planerar att spela in t.ex. sång och instrument. Även för att kunna driva studiomonitorer är det absolut nödvändigt.

De flesta datorers moderkort är utrustade med ett integrerat ljudkort, och vissa fall finns även ett dedikerat, internt ljudkort. Tyvärr har dessa inbyggda ljudkort sällan stöd för anslutning av instrument, mikrofon eller studiomonitorer. Även om det duger för de flesta är det inte vad en musikproducent behöver.

Det du vill ha är ett ljudkort med en eller flera XLR/TRS-ingångar för mikrofon och instrument, och TRS-utgångar för studiomonitorer och/eller hörlurar. Det externa ljudkortet ansluts vanligtvis med USB eller firewire och efter att drivrutinerna installerats är det bara att sätta igång. 

I ditt musikprograms inställningar väljer du ljudkortets ASIO som ljudenhet. Detta gör att ditt externa ljudkort kan kommunicera direkt med programvaran och ge dig minimalt med latency (latens).

Se även: Bästa ljudkorten för hemmastudio 2020



4. Studiomonitorer / Hörlurar

Studiomonitorer

Hemmastudion.se’s val: Yamaha HS7

Även om det är möjligt att producera och mixa musik på vilket ljudsystem som helst finns det ett starkt argument till att använda utrustning ämnad för studio.

Högtalare för ljudproduktion, så kallade studiomonitorer, är till skillnad från andra ljudsystem utformade för att leverera ett “ärligt” ljud. Detta innebär att ljudbilden är balanserad och ofärgad, utan att bas, mellanregister eller diskant utmärker sig. Syftet med detta är att man ska kunna höra hur alla instrument verkligen låter och hur de sitter i mixen. 

När det kommer till vardagliga ljudsystem som t.ex en bluetooth-högtalare är detta inte nödvändigt, därför kan frekvenskurvan istället vara anpassad för en trevligare ljudupplevelse. Mixning handlar om att få en låt att låta bra på alla ljudsystem, och mixar man inte med ett ofärgat ljud måste man kompensera för färgningarna. Inte helt lätt! 

Det kan vara bra att satsa på ett par studiomonitorer i prisklassen 3000-5000 kronor, men gärna högre om möjligt. Generellt sett får man i detta fall bättre kvalitet och ett ärligare ljud ju högre upp i prisklasserna man klättrar.

Se även till att akustikbehandla din hemmastudio för att dämpa rummets reflektioner som också bidrar till en färgad ljudbild. Akustikbehandling kommer vi att prata om lite senare.

Se även: Test: Bästa studiomonitorerna 2020 + Köpguide

Studiohörlurar

Hemmastudion.se’s val: Beyerdynamic DT-770 Pro

Om du för tillfället har en begränsad budget att spendera på ljud kan det vara fördelaktigt att istället satsa på ett par hörlurar. Det finns  studiohörlurar under 2000 kronor som låter fantastiskt bra och har ett ärligt ljud. En av nackdelarna med hörlurar är att man tyvärr snabbt kan drabbas av “ear fatigue”, vilket innebär att man helt enkelt blir trött i öronen. Det kan också vara svårt att bedöma dynamiken på samma sätt som med ett par studiomonitorer, vilket försvårar mixningen något.

Fördelen med att producera och mixa i hörlurar är så klart att man kan göra det ostört och utan att störa andra. Rekommendationen är att i vilket fall köpa studiomonitorer så fort du har råd!

Se även: Köpguide: Bästa studiohörlurarna för inspelning och mixning 2020

5. MIDI-klaviatur

Hemmastudion.se’s val: M-Audio Code 49 Mk4

MIDI-klaviatur (eng. keyboard) är ännu ett viktigt verktyg i musikproducentens arsenal. Det finns i alla möjliga storlekar och med hundratals olika funktioner. Många är utrustade med spakar och rattar som kan kopplas till parametrar i musikprogrammet, och vissa har pads som gör det enkelt att spela in och programmera sekvenser av t.ex. samplade trummor.

Även om du inte är särskilt vass på piano kommer du få användning av ett MIDI-klaviatur. Du kan snabbt och enkelt testa dina egna syntljud, idéer till melodier och spela in små snuttar som du kan finputsa och kvantisera i efterhand.

De flesta musikprogrammen är utrustade med ett virtuellt klaviatur som kan spelas på tangentbordet, men detta är många gånger omständigt och krockar med andra användbara genvägar som man gärna vill använda.

MIDI-klaviatur är en viktig investering för musikproducenter, vare sig det är en hobby eller de gör det professionellt. Om du inte har plats eller budget för ett stort, skaffa åtminstone ett litet kompakt med 25 tangenter.

6. Mikrofon

Hemmastudion.se’s val: Rode NT1-A

När man föreställer sig en musikstudio är nog en av de första sakerna man tänker på en mikrofon. Det är klart – tänk dig en värld utan den! Digital musik hade knappast existerat, och stora konserter hade inte ens kommit på tal. Mikrofonen är den moderna musikens moder, och även i den enklaste hemmastudion bör en finnas tillgänglig, vare sig man spelar in sång eller ej.

Mikrofonen kan göra så mycket mer än att bara spela in röst. Med den kan du spela in instrument, gitarrförstärkare, ljuden i din omgivning eller bara när du trummar på grytlock med köksredskap. Mikrofonen öppnar upp din värld för oändligt många kreativa möjligheter.

Det finns många olika typer av mikrofoner, men de två vanligaste är kondensatormikrofon och dynamisk mikrofon. För att du ska veta vilken typ som passar dig bäst kommer här lite information om de båda.

Kondensatormikrofon

Denna mikrofontyp är den vanligast förekommande vid inspelning av sång och akustiska instrument. Den ansluts till ditt externa ljudkort med en XLR-kabel.

Kondensatormikrofonen är mycket känslig och fångar gärna upp alla ljud i dess omgivning. Detta är anledningen till varför det är viktigt att ha en tyst inspelningsmiljö med ljudabsorbenter på väggarna. 

På grund av känsligheten fångas även så kallade explosiva konsonanter (som P, och T-ljud) upp och därför används nästan alltid ett pop-filter framför kondensatormikrofonen. Pop-filtret, eller puffskyddet som det ibland kallas på svenska, ser till att luften som annars når mikrofonen vid dessa konsonanter stoppas. Tänk på att köpa till ett pop-filter om det inte ingår.

De allra flesta kondensatormikrofoner som ansluts med XLR kräver strömförsörjning från ljudkortet, så kallad fantommatning, för att fungera. Det finns även modeller som ansluts via USB, men en sådan mikrofon använder sig inte av det externa ljudkortet och bör därför undvikas av musikproducenter. Om du spelar in musik, skaffa en mikrofon som ansluts med XLR helt enkelt!

Dynamisk mikrofon

Denna mikrofontyp fångar i motsats till kondensatormikrofonen endast upp ljud nära källan. Man ser vanligtvis dynamiska mikrofoner i livesammanhang, men ibland även i musikstudios där de används till bland annat inspelning av gitarrförstärkare, trummor och sång. Vid inspelning av podcasts, voice-overs och radio är en dynamisk mikrofon optimal.

7. Akustikbehandling

Hemmastudion.se’s val: EQ Acoustics Classic Wedge 60

Alla rum har en viss nivå av ljudreflektion, vilket kan ställa till med besvär vid inspelning och mixning. Ljudvågor som studsar på väggarna gör att vissa frekvenser framstår som tydligare än vad de egentligen är. Ett mycket fyrkantigt rum har också en tendens att göra så att basfrekvenser låter “röriga” och otydliga. Som tidigare nämnt vill man ha ett så onyanserat och ärligt ljud som möjligt och därför är detta inte idealt i en studiomiljö. 

Det man behöver göra är att köpa eller bygga egna akustikplattor (ljudabsorbenter) och basfällor som man sedan monterar på de problematiska punkterna i rummet. När ljudvågorna når de akustikbehandlade ytorna absorberas dem, och det man istället hör är det sanna ljudet från studiomonitorerna, eller åtminstone så nära det går att komma. Rummets klang blandar sig inte längre i ljudet, och lyssningen blir betydligt lättare.

När det kommer till inspelning handlar akustikbehandling främst om att få bort de allra mest problematiska reflektionerna, inte att rumsklangen ska dö bort helt och hållet. Man vill gärna få lite känsla av rum i en inspelning, annars kan den förbli livlös även efter att effekter lagts på.

När det kommer till mixning och mastring är det däremot en fördel att ha ett så tyst rum som möjligt. I en hemmastudio är inspelningsmiljön i många fall densamma som den mixningen sker i, och det gäller därför att hitta en bra balans mellan en livlig och dämpad akustik.

Vilka ytor som behöver behandlas och hur mycket beror på faktorer som:

  • Placering av studiomonitorerna
  • Vilka material väggar, tak och golv består av
  • Rummets dimensioner och form
  • Vilka möbler som finns i rummet, dess material och var de är placerade

Akustikbehandling är ett omdebatterat ämne som kan verka förvirrande och svårt att förstå, men det är faktiskt ganska enkelt när man får lite kunskap om hur ljud fungerar och fortplantar sig.

Övrig utrustning

När man har fullt upp med att fundera på den intressanta och roliga utrustningen är det lätt att missa detaljerna. Glöm inte bort att det även behövs möbler, kablar, adaptrar, strömförsörjning m.m.

Föreställ dig att få hem dina sprillans nya studiomonitorer bara för att inse att du missat att köpa till nödvändiga kablar. En sådan sak kan i alla fall förstöra min dag!

Här är detaljerna du bör tänka på:

  • Förlängningssladdar / strömförsörjning, gärna med switch. Satsa på fem till sju eller fler uttag för att vara på den säkra sidan. Dator, skärm, studiomonitorer, lampor m.m. kommer att vilja ha ström
  • Se till att ha ett tillräckligt stort skrivbord. Dator och ljudutrustning tar plats, och dessutom kräver studiomonitorerna ett visst avstånd från varandra
  • Golvstativ till mikrofon och eventuellt till studiomonitorer om du önskar att ha dem ståendes på golvet istället för på skrivbordet
  • En bekväm datorstol är inte att underskatta. Att spendera många timmar i studion är lätt
  • Tillräckligt många och långa kablar
    • Två stycken XLR (hona) till TRS (hane) till studiomonitorerna
    • En XLR (hona/hane) per mikrofon
    • En TRS-förlängningssladd (TRS hona/hane) till hörlurar vid sånginspelning

Se även: Guide: Kablar, kontakter och anslutning av studioutrustning

Om du har en begränsad budget

En komplett hemmastudio är kostsam, och många måste bygga den successivt. Det betyder så klart inte att musikskapandet måste vänta tills studion är färdig. Se till att prioritera rätt och skaffa bara det mest väsentliga till en början.

Det går trots allt att producera musik med bara en dator, ett gratis musikprogram, ett billigt datorljudsystem eller till och med ett par mobilhörlurar. Det är inte optimalt, men någonting är bättre än ingenting alls.

Det fanns en period, tidigt i min karriär som musikproducent, då jag kopplade laptopen till en tjock-TV endast för att få lite “bättre” ljud. Jag råder er som kan att undvika detta, mixarna blir nämligen inte så bra.

Nog om det – här är min prioriteringslista för musikutrustningen man bör införskaffa först. Listan förutsätter att du för tillfället inte äger någon utrustning alls, inte ens en dator.

  1. Dator med nödvändiga tillbehör
  2. Musikprogram
  3. Studiohörlurar (med 3,5 mm kontakt om externt ljudkort saknas)
  4. Externt ljudkort
  5. Studiomonitorer
  6. Kondensatormikrofon eller MIDI-klaviatur beroende på egen prioritering
  7. Akustikbehandling

Vi har även en artikel som listar den absolut bästa studioutrustningen under 2000 kronor. Klicka här för att komma till den.